Nordkap via Kirkenes

I flera hundra år har Nodkap klippan varit ett resmål för turister. 1664 kom den första turisten till Nordkap och det var italienaren Francesco Negri. Denna klippa som ligger 307 meter över havet, är den sista utposten i Europa, längre än så här kommer man inte. Dit måste jag åka och hustrun höll med mig, så vi kopplade på husvagnen och började den långa färden mot Nordkap via Kirkenes. Från Lödde till Nordkap är det cirka 250 mil.


 

Färden gick via Örebro och Umeå upp till Haparanda där vi stannade några dagar på campingen Kukkolaforsen som låg utmed Torneälv. Ett ställe som jag varmt kan rekommendera om någon är i dessa trakter. Om du är intresserad av mat åk då till Kattilakoski Gastronomi. Nära polcirkeln väntar norrbottnisk gastronomi på hög nivå. Med ren, sik, röding, lax, lokala ostar och rom skapar de forna göteborgskockarna fräscha och sprakande smakupplevelser. Matsalen med sin rymd och känslan av att man så gott som sitter i älven känns folklig på ett skönt sätt. Ett besök är i sanning värt resan. De blev utnämnda till årets krog 2006.


 

Färden fortsatte sedan genom Finland via tomtens egen by Rovanniemi mot Kirkenes. Kirkenes är kommuncentret i Sör-Varnger och fick 1998 rätt att kalla sig stad. Det bor c:a 6.000 i Kirkenes området. Staden är ganska influerat av Ryssland. Gatunamn och många skyltar i affärerna står på båda språken-Norges enda officiela gränsövergång till Ryssland ligger i Storskog c:a 12 km från Kirkenes. Ett utflyktsmål man inte skall missa är Grense Jakobselv, som ligger ute vid Ishavet. Det man skall komma ihåg när man är i dessa trakter, att det var på hösten 1944 som Ryssland fritog Sör-Varanger som då hade varit okuperade av Tyskarna i fyra år. Det är kanske därför som mycket är influerat av Ryssland.


 

Vi parkerade husvagnen på en campingplats i orten Russenes för att sedan köra de sista 12 milen till slutmålet Nordkap. Nordkap ligger på ön Mageröja och först 1999 fick man fast förbindelse genom Nordkapstunneln som går 240 meter under havet och är 6,8 km lång. Det kostade oss att köra genom tunneln och betala entréavgift för att komma in på området vid klippan 1.000 svenska kronor. Vädret kan vara förrädiskt och skifta ganska snabbt, när vi var där hade vi sol när vi kom och 45 minuter senare välde dimman in över klippan och sikten var endast 20-30 meter.


 

Via riksgränsen körde vi genom Kiruna, Gällivari ner till Jokkmokk där vi stannade några dagar Här finns en väldigt vacker träkyrka som är väl värd ett besök. Längtan från inlandet blev större och större för vägen vi körde var bara kantad av träd och på 20 mil mötte vi kanske ett tiotal bilar. Vi drog oss mot kusten och hamnade på Piteå havsbad som är den klart största campingplatsen i norra Sverige med 1 200 husvagnsplatser, 150 stugor och 100 bungalows. Dessutom har hotellet 500 rum. Den stora attraktionen för många är badstranden som är ett par kilometer lång och kallas Norrlands och Nordens riviera Under en säsong är nästan hälften av gästerna från Norge. Ett fantastiskt ställe speciellt för barnfamiljer.


 

Nästa stopp blev fem mil söder om Örnsköldsvik mitt i höga kusten. Den sista veckan tillbringade vi sedan på en camping i Stockholms skärgård nära Vaxholm. Härifrån körde vi hem via en övernattning i Gränna till Lödde. Vi hade kört 670 mil på denna resa till ett av mina drömmars mål. Vi hade förmodligen inte gjort denna resa om vi inte haft husvagn. På vår resa hade vi också vår hund Zack med, och det gick hur bra som helst.


 Den som gjort en rasa har alltid något att berätta 

Lars Jönsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback