Tänk om det var sant
Första april var passerad för länge sedan, annars kunde du läsare tro denna historia var ett bra aprilskämt. Satt denna morgon och loggade in i internetbanken medan den gudomligt värmande vårsolen skickade sina strålar rakt in i köket. Solen var äkta och värmen kändes i köket, även om det blåste iskyla utanför
När jag tittade på ett av mina fondkonto blev jag extra nöjd för på ett av kontona stod det 2,9 millioner, när där egentligen borde stått 29.000. Jag tackar. Fick fråga hustrun om hon satt in några pengar, hoppet om ett ja var nere på en promilles chans och svaret blev som jag trodde, NEJ. Jag insåg efter detta nej att min värdeökning inte var något resultat, av att jag gjort någon smart placering, utan troligen var felet en klantig programmering av en programmerare som likt dem i sydliga länder dricker några glas vin till lunchen. Hustrun sa att detta måste ha drabbat fler än dej, tycker du skall ringa banken och informera dem om felet.
Samtliga banker i Sverige styr sina samtal via telefonbanken och min bank är inget undantag på den punkten. Jag uppmanades efter ett tag knappa in olika siffror på min mobil. Hur gör människor som bara har den gamla backelit telefonen kvar. Nu hamnade jag i en återvändsgränd. Rösten efterfrågade en kod. Koden har för länge sedan försvunnit från mitt huvud. Att återupprätta förbindelsen till banken krävde ett personligt besök. Denna vägen att bli av med mina 2,9 millioner var stängd
Provade ringa min personliga bankman som för övrigt är av det kvinnliga könet. Det var upptaget var gång jag slog en signal och det kan man kanske förstå för hon hade troligen kunder framför sig. Ringde då telefonbanken igen som nu fungerade som en växel. Ibland hamnade jag i en telefonkö med en ständig information om att det var många som ringer just nu, jag som bara ville prata med en människa av kött och blod. Vid minst fem tillfällen blev jag bortkopplad, vidarekopplad, nedkopplad, inte lätt bli av med 2,9 millioner
Du sa hustrun, du kan ju skicka ett meddelande i internetbanken till dem via e-post. Du är en pärla sa jag och vips hade jag skickat iväg e-post till banken. Efter några timmar fick jag ett svar, där banken berättade att de hade problem med e-post funktionen i deras datasystem och man kunde inte utlova något svar inom den tid man lovat, för att besvara mitt meddelande. Trevligt och mycket förståligt. Men mina 2,9 millioner hade jag fortfarande kvar på kontot.
Funderade ett tag på att ta ut pengarna och lägga dem i en bärkasse, trava ner till mitt bankkontor och överlämna pengarna manuellt. Då plötsligt blev jag uppringd från banken, någon hade tydligen plötsligt läst mitt e-port meddelande, jag hade ett mycket trevligt samtal med banken och visserligen har all denna möda kostat mej 2,9 millioner men det kan det vara värt för att få kontakt med sin bank.